NYHEDER
Opdateret: 2024-11-19 kl. 19:00
Regeringen vil hæve prisen på din TV-pakke.
Antenneforeninger i fare: Regeringens nye momsforslag truer lokale fællesskaber og dansk kultur
I over et halvt århundrede har landets antenneforeninger været hjørnestenen i lokalsamfund over hele Danmark. De har sikret borgerne adgang til nyheder, underholdning og dansk kultur – og samtidig været et samlingspunkt for fællesskab og lokal medindflydelse. Men nu er disse fællesskaber truet.
Mens statsministeren taler om vigtigheden af forpligtende fællesskaber, arbejder regeringen på at fjerne det økonomiske fundament, der har sikret antenneforeningernes eksistens siden 70'erne. Antenneforeningerne har været med til at bryde monopolet på TV, gøre danske kanaler tilgængelige i alle hjørner af landet og skabe nye muligheder for fleksible internetløsninger, selv i de mindste samfund.
Regeringens forslag om moms på ophavsretslige vederlag vil gøre danske TV-pakker dyrere, og konsekvensen kan blive flere opsigelser, en svækkelse af dansk medieindhold og endnu større pres på de lokale fællesskaber, vi alle er afhængige af.
"Hul i hovedet – og hul i statskassen"
Regeringens forslag om at pålægge moms på ophavsretslige vederlag er både økonomisk og kulturelt problematisk. I en tid hvor vi allerede ser et stigende antal 'cable cutters,' der helt fravælger traditionelt TV til fordel for udenlandske streamingtjenester, vil den ekstra moms – svarende til ca. 15-20 kr. pr. måned – gøre danske TV-pakker dyrere og accelerere den kedelige udvikling. Konsekvensen vil være tab af momsindtægter fra hele TV-pakken, som udgør op mod 175 kr. pr. pakke, hvilket samlet set vil skade både statens indtægter og dansk mediekultur. Det er en kortsigtet beslutning uden økonomisk bæredygtighed.
En gammel sag – og en ny skatteminister
Forslaget om moms på ophavsretslige vederlag er langt fra nyt. I 2022 blev det udskudt, da der ikke var flertal for at bryde den over 50 år gamle tradition for momsfrihed på kunstnerrettigheder. Skatteministeren påstår, at momsen er et krav fra EU, men det er misvisende. Danmark har en særlig undtagelse – en såkaldt stand-still-ordning – som blev indført, før EF/EU’s fælles momsregler trådte i kraft.
Denne ordning giver Danmark mulighed for at fastholde momsfritagelsen på ophavsretslige vederlag, hvis vi ønsker det.
Det er imidlertid vigtigt at forstå, at hvis vi først fjerner fritagelsen, kan vi ikke få den tilbage. Beslutningen er derfor langt mere end en teknisk justering – den er en permanent ændring med potentielt alvorlige konsekvenser for både dansk kultur og økonomi.
At genindføre forslaget uden en grundig høring og debat fremstår som en forhastet politisk manøvre snarere end en nødvendighed dikteret af EU.
"Dobbeltbetaling – en langt bedre løsning"
En mere retfærdig løsning ville være at fjerne den dobbelte betaling for DR-rettigheder, som antenneforeningerne betaler gennem den såkaldte retransmissionsafgift. Denne afgift er pålagt distributører, men ikke brugere, der vælger at streame indholdet via apps som DRTV. Medlemmerne betaler allerede via medieskatten – hvorfor skal de betale dobbelt? Det er urimeligt og ulogisk, når man i dag let kan tilgå indholdet digitalt uden ekstra omkostninger.
Hvad kan vi gøre?
Vi opfordrer alle til at kontakte lokale politikere og bede dem rejse sagen over for deres partifæller på Christiansborg. Regeringens forslag svækker fællesskabet og den danske mediekultur. Sammen kan vi arbejde for en løsning, der sikrer rimelige priser og et stærkt lokalt TV-tilbud til alle i Danmark.
Hjælp os med at tilkendegive jeres støtte til kampen mod moms på ophavsretslige vederlag i håb om at lovforslaget ikke bliver til noget.
Giv jeres støtte her:
SkagenNet/Skagen Antennelaug.
Der er video fra mødet på TV2Fyns hjemmeside.
Videoen kan ses her:
OBS. OBS. OBS.
SIDSTE UDKALD FOR MODEM UDSKIFTNING
2024-09-02
Så er det absolut sidste udkald for udskiftning af Gamle Modems.
Har du endnu ikke fået udskiftet dit Internet modem, så er det sidste chance nu.
Certifikaterne på de gamle modems udløber med den følge, at modemmet ikke længere fungerer.
Det drejer sig om følgende Internet modem typer, der skal skiftes:
EPC3925 - EPC3928 - EPC3940
Det koster ikke noget at få et nyt modem.
Vi anbefaler, at man kommer ud og får byttet det gamle modem straks, inden Internet forbindelsen forsvinder selv på grund af forældede Certifikater.
Bestyrelsen
PHISHING MAIL I OMLØB.
Vi oplever i øjeblikket at der er en phishing mail i omløb. Der står i at adgangskoden til din SkagenNet konto udløber, og hvis I ønsker at beholde den skal I trykke på et link.
Phishing er et forsøg på at stjæle personlige oplysninger eller skaffe sig adgang til onlinekonti ved hjælp af vildledende mails, meddelelser, annoncer eller websites, der ligner de websites, du allerede bruger.
Dette er ikke en mail udsendt af SkagenNet, og hvis du har modtaget den, slet den.
Mailen ser sådan ud.
KORTE AFBRYDELSE AF TV OG INTERNET
Beklagelig vis i dagtimerne.
Skagen Antennelaug har desværre modtaget et parti ikke optimale kabel stik, fra en af vores leverandører.
Dette afstedkommer, at vi kan se nogle forhøjede signal afvigelser på anlægget.
Medlemmerne vil højst sansynlig ikke mærke noget til signal afvigelserne.
Skagen Antennelaug ønsker at udskifte disse stik, og det afstedkommer nogle korte afbrydelser af TV og Internet.
Korte afbrydelser 4 til 5 gange inden for 1 til 2 timer. Efterfølgende stabil drift igen.
Afbrydelser sker forskellige steder i hele byen.
Vi forsøger dog, at tage højde for virksomheders Internet.
Afbrydelserne vil komme til at foregå i hele 2024.
Skulle der, mod al forventning, opstå Internet problemer, så gør følgende:
- så sluk alt udstyret. Modem og det udstyr der sidder bag modemmet.
- efter 10 sekunder, tænd modemmet igen.
- vent 10 til 15 minutter.
- herefter kan resten af udstyret bag modemmet tændes.
Ved endt arbejde kontrollerer Skagen Antennelaug, efter bedste evne, om alle modemmer igen kører korrekt.
Vi beklager genen
KONTINGENT
Kontingent for perioden 01-07-2024 til 30-09-2024
TV Pakke 1 = 115,00 kr. pr. måned.
TV Pakke 2 = 597,00 kr. pr. måned.
TV Pakke 3 = 825,00 kr. pr. måned.
Stigningerne skyldes igen primært de høje Viaplay Group prisstigninger + andre TV kanalers normale prisstigninger.
Bestyrelsen
Ændring af åbningstider
Åbningstiderne ændres så de er følgende:
Hverdage Mandage & Torsdage 12:00 - 17:00
Hverdage Tirsdage & Onsdage 12:00 - 15:30
Fredage, Lørdage, søn og helligdage, samt grundlovsdag Lukket
VIAPLAY FILM OG SERIER SIGNON ER NU UDE VED ALLE TV PAKKE 2+3 MEDLEMMER
DET ER DERFOR VIGTIGT, FOR DIG DER HAR EN TV PAKKE 2+3, AT DU FÅR LAGT DIN MAIL-ADRESSE OG DIT MOBIL NR. IND PÅ SKAGEN ANTENNELAUGS SELVBETJENINGSPORTAL
VÆR VENLIGST TÅLMODIG. VI HAR MEGET TRAVLT PÅ KONTORET.
VI BESVARER ALLE OPKALD OG MAIL'S SÅ HURTIG VI KAN.
Viaplay Film og Serier:
Viaplay Film og Serier er en del af din TV Pakke 2 og TV Pakke 3 ved Skagen Antennelaug.
Det betyder, at hvis du har en TV Pakke 2 eller TV Pakke 3, så har du betalt for Viaplay Film og Serier i TV Pakken, og vil snarest få tilsendt Viaplay Film og Serier LogIn Token.
Viaplay Film og Serier er et streaming produkt, som du kan benytte via dit udstyr, som eksempelvis SmartTV / Tablet / Smartphone / Chromecast / Apple TV eller Computer.
Det kræver dog, at du har adgang til internettet.
Du mangler nu blot at aktivere dit Viaplay Film og Serier produkt, for at få adgang til masser af gode film og serier for hele familien.
Aktivering af Viaplay Film og Serier:
Du vil snarest få tilsendt dit Viaplay Film og Serier aktiverings Token.
Hvis Skagen Antennelaug har dit Mobil tlf. nr., vil du få tilsendt en SMS med information om, at vi har forsøgt at sende en mail til dig, med dit Viaplay Film og Serier aktiverings Token.
Modtager du ikke denne Viaplay Film og Serier aktiverings mail, er det sansynligvis fordi, at Skagen Antennelaug ikke har din E-mail adresse, men dog dit Mobil tlf. nr.
Hvis du ikke modtager aktiverings mail'en, så se hjælp under Skagen Antennelaugs Selvbetjeningsportal.
Når du har modtaget din Viaplay Film og Serier aktiverings mail skal du blot gøre følgende:
1. Klikke på den tilsendte aktiverings link (du kommer ind på Viaplay SignOn siden).
2. Indtast den E-mail adresse du ønsker at tilknytte din Viaplay Film og Serier konto.
3. Indtast Password + gentagelse af password, og du skulle nu være klar til at se Viaplay Film og Serier.
OBS. OBS. OBS.
VIAPLAY KØBTE FILM:
Hvis du har købt nogle Film på et tidligere Viaplay LogIn, skal du anvende den E-mail adresse du brugte, da du købte disse film, for at få film købene overført til dit Skagen Antennelaug Viaplay LogIn.
Den E-mail adresse der indtastes, vil være den E-mail adresse, der bliver tilknyttet dit Skagen Antennelaug Viaplay LogIn.
Skagen Antennelaugs Selvbetjeningsportal:
Hvis du har en TV Pakke 2 eller TV Pakke 3, og ikke har modtaget hverken Viaplay Info SMS eller Viaplay SignOn mail, skal du udføre et af nedenstående:
1.
Har ikke modtaget hverken Viaplay Info SMS eller Mail:
Det betyder at Skagen Antennelaug ikke er i besiddelse af hverken dit Mobil nr. eller din E-mail adresse.
Se punkt 3 for hjælp.
2.
Har modtaget Viaplay Info SMS men ikke Viaplay aktiverings mail:
Det betyder at Skagen Antennelaug har dit Mobil nr. men ikke din E-mail adresse.
Se punkt 3 for hjælp til indtastning af din E-mail adresse på Skagen Antennelaugs Selvbetjeningsportal.
3.
Indtastning af Mobil nr. samt E-mail adresse på Skagen Antennelaug Selvbetjeningsportal:
For at kunne logge ind på Skagen Antennelaugs Selvbetjeningsportal skal du kende følgende:
Medlems nr.=(Konto nr.) eller E-mail adresse og Password
HENT NYT PASSWORD / SE HER
Hvis du ikke har dit Password til Selvbetjeningsportalen, kan du bruge dit Mobil nr. til at hente et nyt Password.
Tryk på Glemt Password. Indtast det Mobil nr. du har modtaget SMS'en på, og tryk Udfør.
Du vil indenfor kort tid, få tilsendt et nyt Password på SMS.
Indtast dit Medlems nr. / Kunde nr. og det nye Password for at logge ind på Selvbetjeningsportalen.
Selvbetjeningsportalen beder dig nu om, at indtaste og gentage det nye endelige Password, og du er nu logget ind.
Medlems nr. / Kunde nr. fremgår af, en af de af Skagen Antennelaug, fremsendte papir faktura'er i venstre side over navnet.
Medlems nr. / Kunde nr. fremgår også af info teksten på din Betalings Service Oversigt.
Når du er kommet ind på Skagen Antennelaugs Selvbetjeningsportal, kan du indtaste de manglende oplysninger, og du vil indenfor den næste time modtage en E-mail med Viaplay Film og Serier SignOn informationer.
Modtager du af en eller anden grund ikke din aktiverings mail, inden for et par timer, skal du kontakte Skagen Antennelaugs kontor tlf. 98446575.
4.
Hvis du IKKE kan komme ind på Skagen Antennelaugs Selvbetjeningsportal for indtastning af Mobil nr. og E-mail adresse kan du gøre en af følgende:
A.
Sende en E-mail til Skagen Antennelaugs kontor Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. med følgende oplysninger:
Medlems nr.
(se en tidligere tilsendt faktura. Medlems nr. og konto nr. er det samme)
Navn
(registreret på tilslutnings adressen)
Adresse
(nøjagtig tilslutnings adresse i Skagen)
E-mail adresse
Mobil nr.
Hvis fremsendte informationer passer sammen med det i forvejen registrerede, vil du få tilsendt en Viaplay Film og Serier SignOn mail.
B.
Sidste udvej for at få tilsendt en Viaplay Film og Serier SignOn er, at møde op på Skagen Antennelaugs kontor tlf. 98446575, og forevise gyldig person-legitimation og en Skagen Antennelaug faktura med samme navn.
Skagen Antennelaugs kontor er stadig under Corona restrektioner, så undgå at møde op på kontoret, hvis det på nogen måde kan undgås.
MVH
Skagen Antennelaug